Mapy webu

Mapa webovej aplikácie je jednoduchý spôsob, ako sprístupniť užívateľom a vyhľadávačom stránky nášho webu z jedného miesta. Obvykle obsahuje dôležité stránky, na ktoré chceme užívateľov a vyhľadávače upozorniť. Zľahčuje orientáciu
na webe. V tejto kapitole rozoberieme dva druhy máp webovej aplikácie. A to:

tradičné mapy webu,

mapy webu pre vyhľadávače.

Ďalej sa oboznámime so štandardom XML mapy webu pre Google a textovým štandardom Yahoo!. Informácie, s ktorými sa oboznámime, budú v nasledujúcej kapitole prevedené do praktickej časti tejto práce.

Tradičné mapy webu

Tradičnú mapu webu tvorí jednoduchá HTML stránka. Obsahuje odkazy na rôzne stránky našej webovej prezentácie. Odkazy sa pre lepšiu čitateľnosť delia do skupín. Primárnym cieľom bolo zjednodušiť orientáciu užívateľov. Časom sa zistilo, že mapy webu majú aj vedľajší pozitívny efekt. Pomáhajú robotom pri indexácii stránok. Mapy webu sa využívali hlavne v minulosti. Vtedy vyhľadávače neprechádzali webové stránky do hĺbky. Týmto spôsobom bolo možné dať vyhľadávačom informáciu aj o hlbšie vnorených stránkach. Dnes už vyhľadávače prechádzajú webové stránky komplexne. Pokiaľ im v tom samozrejme niečo nebráni. Mapy webu majú ale stále svoj význam, nakoľko pomáhajú zrýchliť indexovanie.

Vytvorenie mapy webu je rovnaké ako pri ktorejkoľvek inej webovej stránke. Môžeme ich vytvoriť ručne alebo dynamicky pomocou rôznych nástrojov. Takýto nástroj bude predmetom ďalšej kapitoly. Na stránku, kde sa mapa nachádza, musíme odkazovať z hlavnej navigácie, z päty alebo úvodnej stránky.

Mapy webu pre vyhľadávače

Takéto mapy nie sú určené pre užívateľov. Sú navrhnuté, aby vyhľadávačom uľahčili prechádzanie webu. Ich podstata je v prípadoch, ak sme zmenili alebo pridali stránku hlboko v hierarchii webu. Vtedy môže vyhľadávaču trvať dlhší čas, kým ju zaindexuje. Rovnako aj v prípade, ak z navigačnej štruktúry nevedie odkaz na danú stránku, vyhľadávač by ju bez mapy nenašiel. Google aj Yahoo! majú vlastné implementácie takýchto máp. Podrobnejšie si ich opíšeme v ďalších podkapitolách.

Mapy webu nenahradzujú prechádzanie stránok vyhľadávačom. Aj  naďalej ich prechádzajú v pravidelných intervaloch. Pokiaľ ale vyhľadávaču oznámime zmeny pomocou mapy webu, indexovací robot navštívi našu stránku skôr. Napríklad môžeme informovať Google, ako často sa bude určitá stránka meniť. Je to ale iba informačný údaj. Ak ale v mape webu udáme zastarané časové údaje, môže sa hodnotenie stránky zhoršiť. V prípade, že chcem udávať čas zmeny, musíme ho upravovať vždy, keď sa zmení obsah.